Hegyvidéki Önkormányzat

Budapest XII. kerület, Böszörményi út 23-25.
Levelezési cím: 1535 Budapest, Pf: 925
E-mail cím: onkormanyzat@hegyvidek.hu
Telefon: 06 1 224 5900, Fax: 06 1 224 5905
Zöld szám: 06 80 200 907

lovasut03b

Újjászületik az egykori lóvasút-végállomás épülete

2016. 12. 14.

Várva várt fordulóponthoz érkezett az egykori zugligeti lóvasút-végállomás épületének története: megkezdődött a régóta üresen álló, az utóbbi időben már rohamosan pusztuló műemlék helyreállítása az önkormányzat beruházásában, a Magyar Állam és az „EGT Finanszírozási Mechanizmus 2009-2014” támogatásával. A hajdani indóházban alakítják ki a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény és Galéria új otthonát.

Buda második lóvasútja 1868. június 30-án indult el első útjára a Lánchíd budai hídfője és a Zugliget között. A zugligeti végállomáson először egy fa szerkezetű várópavilon fogadta az utasokat, majd ennek helyén az 1885-ös Budapesti Országos Kiállítás alkalmából, a megnövekedő turistaforgalomra felkészülve alakítottak ki egy nagyobb, tartósabb, téglából és fából készült várócsarnokot és indóházat. A Kauser József (1848-1919) tervezte épület szépségét leginkább az a gazdag fa oromzatos nyeregtető és favázas tornác adja, amely az alpesi, XIX. század eleji nyaralókra és fürdőkre volt jellemző.

A lóvasút pályáját 1896-ban villamosították, 1903-ban pedig elkészült az új villamos-végállomás az egykori Fácán vendéglő alatti szurdokban. A régi lóvasút-végállomás épülete egyszerű megállóhellyé vált, 1977-ben, a Moszkva tér és a Zugliget között közlekedő 58-as járat megszűntetésével pedig végleg elvesztette kapcsolatát a villamossal.

Az eredeti funkcióját elvesztő épületben először posta, távirda és telefonhivatal kapott helyet, az 1920-as évek elején, a felülről fedett, de oldalról nyitott, fa oszlopos peron befalazásával pedig kétszintes bérházat alakítottak ki a villamosnál dolgozók számára. A rendszerváltást követő években kiköltöztették a lakókat, akiknek helyét hajléktalanok foglalták el. Ők sajnos tovább rombolták az amúgy is rossz állapotú építményt.

Régóta tervezi az önkormányzat az egykori lóvasút-végállomás újjáépítését, de a jelentős költségek miatt csak külső forrás bevonásával megvalósuló fejlesztés jöhetett szóba. Korábban próbálkoztak az ingatlan helyreállítási kötelezettséggel történő értékesítésével, ám érdeklődés hiányában végül úgy döntöttek, hogy az épületet saját kézben tartva, pályázati támogatással igyekeznek felújítani.

lovasut02k

„A több mint egymilliárd forint összköltségvetésű fejlesztési projektünk az EGT Finanszírozási Mechanizmus 2009-2014 pályázatán sikerrel szerepelt, a kivitelezői szerződést ez év november végén írtuk alá. Az EGT Alapból közel 300 millió forintot nyert a kerület, amelyhez a Normafa rehabilitációs program keretében a Magyar Állam több mint 600 millió forintot tesz hozzá, a fennmaradó költséget pedig a kerület állja” – mondta el Rimóczi János, a városfejlesztési iroda vezetője az egykori lóvasút-végállomás előtt tartott sajtótájékoztatón annak kapcsán, hogy a napokban megkezdődött az épület helyreállítása.

Az irodavezető arról számolt be, hogy a fejlesztés keretében a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény és Galéria állandó és időszaki kiállításainak, múzeumpedagógiai foglalkozásainak, raktárainak és irodáinak, egy információs pontnak, továbbá egy vendéglátóhelynek fognak helyet biztosítani. A régi végállomás-épület rekonstrukciója során elbontják a középső rész utólagos beépítését, így az egykori nyitott várócsarnok – amit oldalról csak üvegfal fog határolni – ismét eredeti szépségében lesz látható. Az épületet a föld alatt, a pinceszinten fogják bővíteni, valamint a hegyoldalba süllyesztve egy új, többfunkciós épületrészt hoznak létre, amelyet egyebek mellett multimédiás oktatóteremként, tudományos kutatóhelyként, filmvetítések, konferenciák helyszínekén tudnak majd használni. Az épületegyüttes gépészetét a környezettudatosság és fenntarthatóság elveit szem előtt tartva tervezték meg, ennek szellemében a hűtésről és a fűtésről egy talajszondás, hőszivattyús rendszer fog gondoskodni.

„Jelenleg az épület megőrzendő részeinek teljes feltárása zajlik, emellett a nem megtartandó részek bontására, az új pincetér kialakításához szükséges földmunkákra és az alaperősítésre kerül sor ezekben a hetekben” – tájékoztatott Rimóczi János. Hozzátette, hogy a kormányhivatal örökségvédelmi osztályának szakértői napi kapcsolatban vannak a kivitelezőkkel, így azonnal döntés születhet a munkálatok során felmerülő műemlékvédelmi kérdésekben – például arról, hogy a megviselt állapotú faszerkezetből mit kell megőrizni és rendbe tenni, vagy szükség esetén cserélni és korhű módon rekonstruálni. A tervek szerint a beruházás első szakasza, a műemléki rekonstrukció már tavasszal befejeződhet, így hamarosan újra a régi pompájában tündökölhet a kerülettörténeti, valamint közlekedési és építészeti szempontból egyaránt kuriózumnak számító egykori lóvasút-végállomás épülete.

„A Zugliget völgye a Normafa alsó kapuja, ahol számos csodálatos épület található, ezek egyike a hajdani lóvasút-végállomás” – jegyezte meg Szabó-Kalmár Éva, a városrendezési és főépítészi iroda vezetője. Hangsúlyozta: a 2013-as Normafa-törvény teremtette meg a lehetőséget, hogy a leromlott állapotú, mégis rendkívüli értéket képviselő műemlékek egy részét megújítsák, és új épületek kialakítása helyett ezekben helyezhessenek el a hegyre látogató közönség számára fontos kiszolgáló funkciókat.


EGT_logo

 miniszter





Hegyvideki_nyitokep-02

2017. április 30-án, a MOM Kulturális Központban

Nevtelen

Programajánló

logotype_250x250

Programfüzet

Egeszseges_Hegyvidek227

Az Egészséges Hegyvidék program 2017-ban is folytatódik.


«
»

Hegyvidéki baba

Hegyvidek_ONvedelem_banner

Lovasut_banner

gyorsnet_banner

Kóstolja meg Ön is

kerekpar_regisztracio

matyasbanner

E-ügyintézés


local_taxes_banner250

Ter-koz2

Hegyvidék TV

banner_ovodasok_2017

Amire büszkék vagyunk

Telefonon a Hegyvidék

Pokorni Zoltán

Váczi János blogja

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Hegyvidék Kártya

Hegyvidék újság

Kiadványaink

europai_unios_palyazatok_2017

Minerva térinformatika