*

deli_palyaudvar01

Fórum a vágányfelújításról

Megkezdődött a Déli pályaudvaron a vágányok és biztosítóberendezések felújítása. Az elkövetkező két hét munkálatairól az önkormányzat kezdeményezésére összehívott lakossági fórumon, a MÁV illetékesei tájékoztatták a környékbelieket.

Október 4-étől 17-éig szünetel a vasúti forgalom a Déli pályaudvar és Kelenföld között a vágányok és biztosítóberendezések felújítása, cseréje miatt. A beruházást hosszas tervezési folyamat előzte meg, aminek keretében az önkormányzat munkatársai hónapokon át egyeztettek a MÁV-val, hogy a környéken élőket minél kevésbé zavaró módon dolgozzanak a kivitelezők.

„Az általunk megismert első tervek 0-24 órás, nagy zajjal járó munkákról szóltak, mi azonban azt kértük, hogy a zajosabb tevékenységeket nappal végezzék, valamint éjjel és nappal is tartsák be a zajkibocsátási maximumokra vonatkozó törvényi előírásokat” – mondta el Fonti Krisztina alpolgármester azon a lakossági fórumon, amit a munkakezdés előtti napon, a MOM Kulturális Központban tartott meg az önkormányzat.

Az alpolgármester felidézte, hogy nehezen közeledtek az álláspontok, végül azonban, több egyeztetés után sikerült a lakók számára sokkal kedvezőbb, kompromisszumos megoldást találni: a kivitelezés két hete alatt mindössze négy éjszaka lesz éjszakai munkavégzés, és ekkor sem lépik túl a törvényileg meghatározott 55 decibeles zajhatárértéket. Ennek betartását az önkormányzat és a MÁV is ellenőrizni fogja.

„Amennyiben a zajmérések során határérték-túllépést tapasztalnánk, leállítjuk a munkát” – jelentette ki Kinorányi Józsefné, a MÁV Zrt. műszaki lebonyolító osztályának vezetője. Tájékoztatása szerint éjszakai munkák a vágányzár legelső napján, valamint október 8-9-e, 10-11-e és 11-12-e éjjelén lesznek a Déli pályaudvar területén, ekkor a Márvány utcai híd közelében lévő kitérőket fogják javítani.

„A munkálatok a Déli pályaudvartól Kelenföldig tartanak, szó sincs tehát arról, hogy egyetlen ház előtt két hétig fognak krampácsolni” – jegyezte meg az osztályvezető. Hozzátette, hogy az érintett pályaszakaszok rendkívül elhasználódtak, ezért is volt eddig nagy az alapzaj, a felújítást követően viszont nemcsak biztonságosabb, hanem csendesebb is lesz a vasúti közlekedés.

A fórumon felszólaló lakók több témában is megosztották problémáikat a MÁV illetékeseivel. Elmondták, hogy a vasúttársaság kezelésben lévő Avar utcai rézsű és kerítés rendkívül elhanyagolt, az itt található fákat pedig régóta nem gallyazták, így azok már teljesen ránőttek a házakra. A környékbeliek szerint megoldható lenne, hogy a vonatok a házaktól távolabb, a jelenleg parkolásra használt vágányokon közlekedjenek, míg a vasúti pálya mellett, az Avar utcai oldalon támfal épülhetne, ami felfogná a zajt, valamint lehetőséget biztosítana arra, hogy a házak előtti, járhatatlanul szűk útszakaszt kiszélesítsék.

Kinorányi Józsefné válaszában rámutatott, hogy a mostani nagyfelújítás során a vasúti pályák tovább már nem halogatható javítását végzik el. Bár vannak elképzelések a Déli pályaudvar hosszú távú fejlesztésére, rövid és középtávon forráshiány miatt nem tartja valószínűnek, hogy a környékbeliek által javasolt, jelentős költségigényű fejlesztések – például a támfalépítés – megvalósulhatnak. Kisebb munkákat viszont elvégeznek, így gallyazásra is sor kerül a vágányzár ideje alatt.

„A MÁV-val folytatott korábbi egyeztetések során azt éreztük, hogy a költségvetési szempontok felülírják a lakók érdekeit. Az önkormányzat viszont kitartó munkával elérte, hogy a felújítás során az itt élők szempontjait is figyelembe vegyék” – összegezte az elmúlt hetek fejleményeit Farkas Judit, aki nemcsak a lakossági fórumon, hanem egy korábbi szakmai egyeztetésen is részt vett a környékbeliek képviseletében.

Az Avar utcai lakó úgy látja, hogy a fórumon kulturált hangnemben sikerült érdemi párbeszédet folytatni a MÁV szakembereivel. Mint mondta, a továbbiakban is szükség lenne ilyen hangulatú megbeszélésekre, hogy végre rendezhessék az érintettek – a vasúti pálya közvetlen közelében élő mintegy ezer ember – évtizedek óta megoldatlan problémáit.