*

normafa_ovoda06

Járjunk együtt, szerte a Hegyvidéken

Újabb szakaszához érkezett az önkormányzat „Járjunk együtt!” kampánya: a Hegyvidéken élők javaslatai alapján tizenkét utcában jelennek meg táblák és felfestések a gyalogosok biztonsága érdekében.

„Hol közlekednek a gyalogosok? A járdán! És itt van járda? Nincs!” Az előbbi párbeszéd a Normafa Óvodához vezető Őzike közben hangzott el, ahol a gyerekeknek az óvónőjük tett fel keresztkérdéseket a biztonságos közlekedés témájában. A járda nélküli, szűk, ugyanakkor az óvoda miatt jelentős gyalogosforgalmú utca egyike annak a tizenkét új helyszínnek, ahol a „Járjunk együtt!” címmel meghirdetett kampány keretében az autósokat fokozott óvatosságra intő táblákat helyezett el, illetve piktogramokat festett fel az önkormányzat.

„Sok hegyvidéki utcában nincs rá hely, vagy csak hatalmas betontámfalak építésével, zöldterületek megszűntetésével lehetne járdát kialakítani. Ezért autósként, kerékpárosként és gyalogosként, gyermekként, babakocsit toló szülőként vagy idős emberként meg kell tanulnunk együtt élni és közlekedni” – vázolta a kerületi közlekedésbiztonsági kampány hátterét és célját Pokorni Zoltán polgármester.

sajtotajekoztato01

Elhangzott, hogy a Hegyvidéken százharminc járda nélküli utca található, ezek közül az itt élők dönthették el szavazataikkal az elmúlt hetekben, hová kerüljenek az autósokat figyelmeztető táblák és felfestések. A legtöbb voksot az Árnyas út, a Diós árok, a Csillagvölgyi út, a Gaál József út, az Irhás árok felső szakasza, a Melinda út, az Óra út, az Őzike utca és köz, a Tamási Áron utca, a Széchenyi-emlék út és a Zalatnai utca kapta, így a Városkúti úti teszthelyszín után ezekben az utcákban is megjelennek a figyelemfelkeltő emblémák.

ovoda01

A polgármester kitért rá, hogy az Edvi Illés úton, kísérleti jelleggel „nyitott járdát” hoztak létre: az út egyik szélén, szaggatott vonallal gyalogos sávot jelöltek ki, amit az autósok – kellő körültekintés után – csak kerülés céljából használhatnak. Amennyiben a kísérlet beválik, a Budapest Közút Zrt.-vel, illetve az Innovációs és Technológiai Minisztériummal közösen kezdeményezni fogják a KRESZ módosítását, így országszerte bevezethetik a gyalogosok biztonságosabb közlekedését szolgáló új közúti jelzéseket és táblákat. Az önkormányzat, ahol megfelelőek az adottságok, új járdákat is kialakít: a most induló hároméves járdaépítési programra az eddigi költségvetési keret dupláját fogják fordítani.

A „Járjunk együtt!” kampányt több közismert személy is támogatja, köztük Jakupcsek Gabriella műsorvezető, aki sokakhoz hasonlóan egy járda nélküli utcában él családjával. Mint mondta, gyermekeivel és unokájával, babakocsival, rollerrel, vagy kiskutyával rendszeresen sétál a környéken, ahol a járművezetők nem mindig figyelnek a gyalogosokra. Egyre gyakrabban találkozik a keskeny utcákat kerülőként használó, helyismeret nélküli autósokkal, akik számára a figyelmeztetés különösen hasznos lehet.

sajtotajekoztato06

A médiaszemélyiség véleményét a négygyermekes Tóth Frank vízilabdázó is osztja. Ő arról beszélt, hogy családjával egy csendes hegyvidéki utcában lakik, ahol a gyermekei biciklizni, görkorcsolyázni szoktak, ám nagyon kell figyelnie rájuk, mert a kis forgalom ellenére is elszáguld időnként egy-egy jármű. Úgy látja, a sofőrök sokszor türelmetlenek a gyalogosokkal szemben, akik alig tudnak félreállni a szűkebb útszakaszokon.

sajtotajekoztato09

„Tudatosítani kell mindenkiben, hogy az utcák közös használatú terek” – Smilo Dávid építész ennek jelentőségét emelte ki az önkormányzat kezdeményezése kapcsán. A városfejlesztéssel is foglalkozó Paradigma Ariadné építészstúdió munkatársa szerint Amerikától Anglián át Hollandiáig számos nemzetközi példa bizonyítja, hogy azokon a helyeken, ahol nem választják szét épített akadályokkal a gyalogosokat és az autósokat, minden közlekedőt arra kényszerítenek, hogy figyeljenek egymásra.