Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Gyorsbillentyűk listája

Program az életrevaló gyerekekért

Program az életrevaló gyerekekért

Az egyéni és közösségi eredményességet fejlesztő Életrevaló-program a XII. kerületi óvodákban is elindul hamarosan – erről is szó esett a Budai Oktatási Napokon, aminek központi témája az érzelmi és szociális intelligencia nevelése volt.

„A pedagógia egy szakma, egy kultúra, amit ápolni kell, ezért a megfelelő működési körülmények megteremtésén túl a mesterségbeli tudás fejlesztése is kiemelt figyelmet érdemel” – ezzel a gondolattal köszöntötte Pokorni Zoltán polgármester a tizenkilencedik alkalommal megrendezett Budai Oktatási Napok résztvevőit. A program, mint mondta, évről évre lehetőséget ad arra, hogy a pedagógusok neves előadókat meghallgassanak, illetve a különböző intézményekben dolgozók megismerjék egymás munkáját. A hegyvidéki óvodapedagógusok ezúttal az ELTE Gyakorló Óvodába, valamint a sajátos nevelési igényű gyerekekkel foglalkozó Gennero Verolino iskolába látogathattak el.

virag03

Az érzelmi és szociális intelligencia fejlesztéséről szóló előadásokat a polgármester azzal a személyes történettel vezette fel, hogy az egyik gyermeke elég nehezen viselte el, amikor kikapott a Gazdálkodj okosan! című társasjátékban. Ám ezeknek a dühöngéseknek végül meglett a haszna, hiszen megtanulta: veszíteni is tudni kell. „Jobb ilyenkor ütni a földet, mint választásokkor” – tette hozzá ironikusan.

„A nevelés a gyermek pozitív tulajdonságainak fejlesztéséről, valamint figyelmünk és szeretetünk átadásáról szól” – emelte ki előadásában dr. Bagdy Emőke egyetemi tanár. A klinikai szakpszichológus és pszichoterapeuta szerint az ismeretek átadását érdemes mindig élményekkel összekapcsolni. Az elvont fogalmakat szimbólumokká lehet alakítani, például a szabadság fogalmát képpel, hanggal, mozgással, illatokkal, ízekkel is ki lehet fejezni. Kitért rá, hogy egy gyermek, aki még nem tudja megfelelően szavakba önteni gondolatait, a benne rejlő feszültségekről is leginkább rajzzal, vagy más alkotó módszerekkel tud jelzéseket adni a szakemberek számára.

bagdy_emoke01

Az előadó elmondta, vannak olyan fontos időablakok, szenzitív periódusok az életünkben, amik alapvetően meghatározzák a fejlődésünket. Ilyen például, amikor járni tanulunk – az első lépések megtételékor ezért egy szülőnek bíztatnia kell a gyermekét, nem pedig korlátoznia amiatti aggodalmában, hogy esetleg elesik. Az „érzelmi agy” fejlesztésének legfontosabb időszaka a 3-6 éves kor, amikor az érzelmi képességeket leghatékonyabban játékokon keresztül lehet megmozgatni. Bagdy Emőke a szemkontaktus felvételének jelentőségéről is szólt, ez ugyanis, mint fogalmazott, a nevelés kulcspillanata: ilyenkor jelezzük azt a gyermeknek, hogy csak rá figyelünk.

Dr. Gerberné Farkas Zsuzsanna mentálhigiénés tréner arról beszélt, hogy Stephen R. Covey „A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása” című önfejlesztő kézikönyve alapján komplex fejlesztési program készült fiatalok számára. Ezt ma már mintegy ötven országban alkalmazzák, köztük Magyarországon is. Hazánkban eddig hetven óvoda és iskola csatlakozott az Életrevaló-programhoz, ami hamarosan a XII. kerületi óvodákba is eljuthat a Hegyvidéki Önkormányzat támogatásával.

normafa_ovoda01

A program két fő pillére az egyéni és a közösségi eredményesség előmozdítása. Előbbihez tartozik, hogy a gyerekek tanuljanak meg felelősséget vállalni önmagukért, képesek legyenek célokat tűzni maguk elé, illetve rangsorolni tennivalóikat. A közös sikerhez a kölcsönös előnyök keresése, egymás meghallgatása, valamint a különbségeink előnnyé kovácsolása vezethet. Mindezen felül a testi-lelki jólét elérésére kell törekedni, hiszen ez az érzelmi stabilitás és az életöröm alapja.