*

Sikeres a HÚT és az önkormányzat együttműködése

Sikeres a HÚT és az önkormányzat együttműködése

A helyi kommunális adóból származó bevételt út-, járda- és lépcsőfejlesztésekre fordítja az önkormányzat. Hogy pontosan melyik útszakaszok újuljanak meg, arra a civil tagokból álló Hegyvidéki Útfejlesztési Testület (HÚT) is javaslatot tehet. Az idei beruházásokról az évzáró ülésen számolt be az önkormányzat illetékes irodája.

Rimóczi János elsőként megköszönte a HÚT tagok munkáját, akik javaslataikkal évek óta segítik az önkormányzat munkáját. Mint a városfejlesztési iroda vezetője emlékeztetett, az új ciklusban a testület összetétele és működése valószínűleg megváltozik.

A HÚT elnökeként Szálka Miklós arra hívta fel a figyelmet, hogy a kerület vezetése mindig kikéri a lakosság véleményét a nagyobb fejlesztésekről. Ez rendkívül pozitív hozzáállás, hiszen a környéken élők azok, akik a leginkább érintettek a közterületi építésekkor.

Az idei beruházásokat Hegyi József összegezte. A szakiroda munkatársa elmondta, hogy a legnagyobb falat ezúttal is az utak építése, karbantartása volt. Elkészült a Szendrő utcában a Nógrádi- és a Diana utca közötti szakasz felújítása, az útpálya aszfaltozása mellett megújultak a szegélyek és az egyik oldalon a járda. A lakókkal egyeztetve alakították ki a behajtókat.

Régi igény volt a Kútvölgyi út – Béla király út kereszteződésének rendezése, amit egy körforgalommal oldottak meg. Korábban a Bála király útról nehézkes volt a Kútvölgyi útra fordulni, ahogyan az elsőbbség megadásával is akadtak gondok. A fejlesztéssel sokkal jobb lett a csomópont áteresztőképessége, jelentősen nőtt a közlekedés biztonsága, a középszigettel a buszok haladása is könnyebbé vált.

Több éve zajlik az Irhás árok rekonstrukciója, ebben a vízelvezetés megoldása kiemelt feladatot jelentett. Korábban a csapadékvíz rendszeresen felgyülemlett az útpályán, hogy ezt megelőzzék kiemelt szegélyeket telepítettek, valamint öt, csatornába kötött nagyméretű víznyelőt alakítottak ki. Az útfelújítás harmada már megvan, a megállapodás szerint most már a szomszédos XI. kerületen a sor, hogy a fennmaradó részen fejezze be a rekonstrukciót egészen a Törökbálinti útig.

A Zugligeti úton az új és a régi iskolaépület között teljesen megújult az útpálya. Egyúttal kiegyenesítették ezt az útszakaszt, így jött létre a Fácános tér zebrákkal, parkolókkal, buszfordítóval, szervízúttal, igényesen kialakított járdával.

A Normafa projekthez kapcsolódva zajlik az új Eötvös út kiépítése, a koncepció szerint a síháztól a forgalom már ezen haladna a Jánoshegyi útig. Egy 1600 milliméteres csatornát is építettek mintegy fél kilométeres szakaszon, ami igen jelentős beruházás. E mellett gáz- és vízvezeték kiváltására is sor került.

Ami a lépcsőket illeti, az Ada utcában mintegy negyven, az Istenhegyi úti lépcsős járdán 120 méter hosszan történt felújítás. A Rőzse közben, lakossági kérésre, megtörtént a lépcső akadálymentesítése, ezt rámparendszerrel oldották meg. Sokan használják, különösen a babakocsis családoknak jelent nagy könnyebbséget.

A Nárcisz utcában, az Ormódi utca és a Tamási Áron út között, több mint 200 méteren újult meg a járda, a Fodor utcában a 124. és 132. szám között, a rossz állapotú gyalogjáró támfalat és korlátot is kapott. 340 folyóméter járda szépült meg az Ágnes úton a Hó utca és az Ágnes köz között mind a két oldalon. Az Őzike köztől a Laura útig járdajavítás történt az Eötvös úton, ezzel sikerült megelőzni a botlásveszély. A Diós árokban új járdát építettek, jövőre a János kórház felé folytatódna a munka. Erre nagy az igény, különösen a gyerekes családok üdvözölték a fejlesztést.

Harmincegy parkolót alakítottak ki a Zugligeti úton a MOME előtt, ezt egy korábbi megállapodás keretében az egyetem finanszírozta. További parkolókat építettek a Lóvasút fölött.

A Fodor utcai játszótér mellett úgy formázták a rézsűt, hogy itt egy parkolósáv létesülhessen, ami meg is történt.

Szintén figyelembe veszik a lakossági kéréseket a gyalogátkelőhelyek kijelölésekor. Tudni kell, hogy ez alapvetően fővárosi feladat lenne, ám sok esetben az illetékes hivatal terveibe a kerületi igények nem szerepelnek. Ezekben az esetekben az önkormányzat vállalja a tervezést és kivitelezést, így lett zebra a többi között az Eötvös út – Művész út sarkán is.

Jók a visszajelzések a Járjunk Együtt program kapcsán. Ilyen terület az Edvi Illés út, ahol nincs átmenőforgalom, az autók legfeljebb 20 km/óra sebességgel közlekedhetnek, a gyalogosok pedig bárhol használhatják az úttestet. Az önkormányzat kialakított egy szaggatott vonallal, feltűnő táblákkal és piktogramokkal is jelzett sávot, erre az autók csak akkor mehetnek rá, ha máshogy nem tudják egymást kikerülni. Ugyanezt a megoldást alkalmazták az Őzike köznél az óvoda környezetében, illetve további tíz utcában. Hároméves a program, várhatóan más helyszíneket is bevonnak.

Hegyi József kiemelte, hogy az autósok sajnos sokszor olyan helyeken parkolnak, ahol nem szabadna, jellemző erre a szabálytalan járdára parkolás. Gyakran történt ez a Határőr út és a Gaál József út környezetében, ide pollereket és U korlátaokat helyeztek ki a gyalogosközlekedés zavartalanságának biztosítása érdekében. Nem egyszer előfordult ugyanis, hogy a Városmajori Klinikába érkező betegeket egyszerűen nem tudták eltolni a járdán.

A Normafa úti rendelő előtt folyamatosan megállt a csapadékvíz, gondos geodéziai felmérést követően sikerült víznyelők beépítésével elhárítani a problémát, amiért egyébként a kis lejtés okolható.

Kisebb kátyúk rendszeresen kialakulnak, idén 1659 darabot tüntettek el, ezeken kívül 2032 négyzetméter nagyfelületű kátyúzás történt. Utóbbit azokon a helyeken végzik, ahol egymás mellett több úthiba keletkezik, és ezeket nincs értelme egyenként megszüntetni.

A tervekről szólva a szakember megemlítette a Gyógyfű utca rendezését, a Denevér út 58-62-nál támfal építését, az Álom utca vízelvezetésének megoldását, lépcső építését a Mátyás király út és a Csillagvölgyi út között, új gyalogátkelők kialakítását a Németvölgyi úton, a Zugligeti úton és a Virányos úton.