Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Gyorsbillentyűk listája

Sokkal több fa és kevesebb aszfalt az áttervezett normafai parkolóban

Sokkal több fa és kevesebb aszfalt az áttervezett normafai parkolóban

Annak érdekében, hogy a Normafa védett erdőövezetéből ki lehessen vinni az autóforgalmat, új parkolót épít az önkormányzat a Konkoly-Thege Miklós út legfelső, zsákutcává alakítandó szakaszán. A parkoló tervei az elmúlt hetekben jelentősen átalakultak, így a közlekedési területen lévő fák túlnyomó többségét meg lehetett őrizni – mondta el lapunknak Rimóczi János, a városfejlesztési iroda vezetője.

– Tavaly novemberben jelentős tiltakozást váltott ki az önkormányzatnak az a terve, ami alapján kétszázhúsz fát vágtak volna ki a leendő Konkoly-Thege Miklós úti parkoló területén – elsősorban azon a korábban magántulajdonban lévő telken, amelynek kertje mára teljesen elvadult. A kritikák hatására Pokorni Zoltán polgármester bejelentette: felülvizsgálják a terveket. Mi lett az újratervezés eredménye?

– A Hegyvidéki Önkormányzat a 2015-ben helyi népszavazásra bocsátott határozatával összhangban bízta meg négy évvel ezelőtt a fogaskerekű vasút normafai meghosszabbításával is foglalkozó Főmtervet, készítsen terveket a Normafa közvetlen környezetének, azaz a legértékesebb pihenőterületeknek a forgalommentesítésére. Így készült el az Eötvös út új szakaszának, az új buszfordulónak, valamint a Konkoly-Thege Miklós út legfelső, zsákutcává alakuló részén létesítendő új parkolónak a terve. A központi parkoló a három meglévő, a Normafa Síház és a jelenlegi buszforduló között lévő, a gyermekvasút Normafa megállója melletti és a Konkoly-Thege Miklós út mellett most is működő murvás parkolót egyesíti majd. A három jelenlegi parkoló területén összesen 165 autó fér el, míg az egyesített parkolóban 193 jármű elhelyezésére tettek javaslatot a tervezők. Ebből a számból visszavettünk, az új tervek már 164 parkolóhellyel számolnak. Ezek közül hatot a mozgáskorlátozottak kapnak meg – ők állhatnak majd a legközelebb a Normafa központjához –, kilencet pedig a jogszabályi előírásokat követve az elektromos autók számára biztosítunk, töltési lehetőséggel együtt. A korábbi elképzelések alapján a parkolóban egymással párhuzamosan kétszer 5 méter széles, kétirányú út jött volna létre, az új változat szerint viszont csak kétszer 3,5 méter széles utat alakítunk ki, egyirányú forgalommal. A parkolóhelyek nem az útra merőlegesek lesznek, hanem „halszálka” formában helyezkednek el, így még több zöld területnek jut hely. A zöld területek jelentős növelésével tudtuk elérni azt, hogy megőrizzük a meglévő fákat, köztük az elhagyott, egykori magánkertben kisarjadó példányokat. A gyenge vagy beteg fákat még tavaly eltávolítottuk, több fa kivágására pedig nincs szükség: a több mint 160 megmaradt példány a helyén marad, a fás részeken nem lesznek parkolók. Az eltávolított fákat többszörös mennyiségben pótoljuk, nagyságrendileg száz csemetét ültetünk el a parkoló területén, valamint az Eötvös út új szakasza és az új buszforduló mellett.

– Mikor indul a parkoló építése, és mikorra tervezik a befejezését?

– A jó idő beálltával elkezdünk dolgozni a területen, a szemét és a sitt elszállítása után kezdődik a közműépítés. Reményeink szerint a nyár végére át tudjuk adni az Eötvös út új szakaszát, a Konkoly-Thege Miklós úti parkolót és a csillebérci ifjúsági központ bejárata előtti új buszfordulót. Ezután kezdődhet meg a síház melletti aszfaltos parkoló és a mai buszvégállomás felszámolása. Itt nagyrészt fásítani és füvesíteni fogunk, valamint a jelenleginél korszerűbb szolgáltatópavilonokat szeretnénk elhelyezni. Arról, hogyan is nézzen ki a terület, a Normafa látogatóinak bevonásával, egyeztetések után hozzuk meg a végleges döntést.

– Az önkormányzat a napokban közzétett felhívásában a Normafa környékén élőket szólította meg, osszák meg tapasztalataikat a lakókörnyezetüket érintő parkolási, közlekedési problémákról. Mi a célja ennek az egyeztetésnek?

– Nagy változások lesznek a környék közlekedésében és parkolásában az Eötvös út felső szakaszának lezárásával, valamint a régi parkolók helyett kialakítandó központi parkoló átadásával. Eddig átlag mintegy száz autó parkolt szabálytalanul a környéken, a környezetet károsítva. Erre a problémára lett volna megoldás az eredetileg tervezett nagyobb parkoló, ahol az eddig szabálytalanul parkolók nagy része is elfért volna. Ám ezt a tervet a főváros és a zöldszervezetek tiltakozása miatt módosítanunk kellett, a parkolók számát csökkentve. Így a környezetet csak egyféleképpen, a szabálytalanul parkolók szankcionálásával tudjuk megvédeni. A lakók által használt parkolóhelyek elfoglalása, a ki- és behajtás akadályozása, valamint a nagy forgalom is sok bosszúságot okoz az ott élőknek. Bár a fogaskerekű vasút fejlesztése nagyban hozzájárul majd az autóforgalom csökkenéséhez, ennek megvalósításáig nem lehet várni a helyzet rendezésével. Keressük tehát a megoldást, ehhez pedig várjuk az érintettek észrevételeit, ami ennek az egyeztetésnek a célja.

z.