kt01

Változnak a fizetőparkolás szabályai

A parkolási rendelet módosításáról, valamint két új építési szabályzat bevezetéséről is döntött az önkormányzat képviselő-testülete.

A fővárosi keretszabályozás új rendelkezéseihez igazodva fogadta el a hegyvidéki parkolási rendelet módosításait az önkormányzat képviselő-testülete. Míg eddig a Böszörményi úttól keletre fekvő „alsó” területen egy budapesti vonaljegy árát, a „felső” részeken pedig ennek az összegnek a 75%-át kellett fizetniük a parkolási engedéllyel nem rendelkező autósoknak, a továbbiakban a várakozási övezet szinte teljes, XII. kerületi területén egy vonaljegynyi összeg, azaz 350 forint lesz egy óra parkolás költsége. Egyedül a várakozási övezetbe újonnan bevont Krisztina körút–Várfok utca–Vérmező út által határolt kis területre állapítottak meg magasabb, 440 forint óránkénti díjat, amely a vonaljegyár 125%-ának felel meg. A várakozási övezet a Jagelló út–Németvölgyi út–Szendi árok–Apor Vilmos tér által közrezárt résszel is bővült, amit a 3. számú lakossági zónához csatoltak. Fontos tudni, hogy a fővárosi módosítások alapján a díjfizetési időszak vége 18 óráról 20 órára változott a Böszörményi út–Királyhágó utca–Alkotás utca–Márvány utca–Győri út–Avar utca–Hegyalja út–Jagelló út által határolt területen. A díjfizetési időszak meghosszabbítására az érintett lakók parkolási lehetőségeinek könnyítése érdekében került sor, a területen található, kora este is jelentős forgalmat bonyolító bevásárlóközpont és több más intézmény vendégei ugyanis az eddig 18 óra után ingyenes felszíni parkolóhelyeket részesítették előnyben a fizetős mélygarázshelyekkel szemben.

A parkolási engedélyek igénylését jelentősen megkönnyíti, hogy kiszélesítették az elektronikusan intézhető parkolási engedélytípusok körét. Az eugyintezes.hegyvidek.hu oldalon már a lakcímenkénti első és második gépkocsira, valamint a kérelmező által üzemben tartott, illetve a munkáltató által kizárólagos használatra biztosított jármű esetén is igényelhető lakossági várakozási hozzájárulás. A gazdálkodói és egészségügyi hozzájárulások, továbbá a gyermekek bölcsődébe, óvodába, iskolába történő szállításához adható engedélyek szintén kibocsáthatók elektronikus úton. A Hegyvidék díszpolgárait érintő speciális változás, hogy részükre, megbecsülésük jeléül díjfizetés nélküli parkolási lehetőséget biztosít az önkormányzat a XII. kerületi várakozási övezet teljes területén.

Két kerületi építési szabályzatot (KÉSZ) is elfogadott legutóbbi ülésén a képviselő-testület. Az új „Svábhegy” KÉSZ a fővárosi jogszabályokhoz igazodva 7,5 helyett 6,5 méteres épületmagasságot határozott meg. A módosítás kompenzálására – azért, hogy az építhető szintterület kihasználható legyen – a beépítési százalék a korábbi 10%-ról 15%-ra változott. Ezzel a beépítés intenzitása nem változik, viszont segíti az épületek tájba illesztését. Egyes építési övezetekben, a meredek lejtésviszonyok miatt 6,5 méterről 5,0 méterre csökkenthető az építménymagasság, amellyel együtt 10%-ról 15%-ra növelhető a beépíthető alapterület.

A Királyhágó tér–Böszörményi út–Apor Vilmos tér–Stromfeld Aurél út–Németvölgyi út által határolt területre szintén most elfogadott KÉSZ a Királyhágó tér 6-7. szám alatti, jelenleg beépítetlen telken az eddigiekhez képest nagyobb számú, közcélra megnyitható parkoló kialakítására ad lehetőséget. A Böszörményi út mentén található épületek esetében a paraméterek a meglévő, kialakult állapotnak megfelelően kerültek kiigazításra, míg a Böszörményi út 21-et érintő mélygarázs-létesítési kötelezettséget törölték, mivel az ingatlan funkciója ezzel nem összeegyeztethető, s így ennek fenntartása nem indokolt.

A Testnevelési Egyetemre és környékére vonatkozóan februárban hatályba lépett építési szabályzatot pontosította a testület. Kovács Lajos alpolgármester arról számolt be, hogy a fővárosi kormányhivatal az egyetem kérésére felülvizsgálta azt a részt, ami képviselői indítványa révén, kiegészítésként került a helyi szabályozásba. A kormányhivatal az egyetemi beruházással kapcsolatos kormányrendeletekre hivatkozva fogalmazta meg kifogásait, ezért az önkormányzat is az említett, felsőbb szintű jogszabályokhoz igazította előírását. Ennek lényege azonban nem változott: a Csörsz utcából, valamint kizárólagosan a Hegyalja út irányából továbbra sem létesíthető behajtó a leendő sportkomplexum autóval történő megközelítése céljából.