*

Biztonságos a szabadban való séta, futás és testmozgás koronavírus idején? A szakértők válaszolnak.

Biztonságos a szabadban való séta, futás és testmozgás koronavírus idején? A szakértők válaszolnak.

Biztonságos a szabadban való futás és testmozgás koronavírus idején? Igen, de érdemes tisztában lenni a kockázatokkal.

Az edzőtermek a COVID-19 járvány miatt az ország egész területén zárva tartanak, így a testmozgás lehetőségei korlátozottak. Lehet otthon is edzeni, de ahogy az időjárás egyre kellemesebb, érthető, hogy a sokan sétálni, futni vagy túrázni szeretnének. Ezeket a szabadtéri edzésformákat a legtöbb állam engedélyezi kijárási korlátozás idején is, amennyiben felelősségteljesen gyakoroljuk őket.

Könnyen hihetjük, hogy mindenki más is ugyanolyan óvatosan jár el, mint mi, de nem mindig ez a helyzet. A NextDoor nevű közösségi hálózati alkalmazás tele van olyan beírásokkal, miszerint sok szabadtéri testmozgást végző ember nem tartja be a távolságtartás szabályait. "Konkrétan sosem láttam még itt ekkora zsúfoltságot" - írja valaki a brooklyni Prospect Parkban való futásáról. Másvalaki szerint is „elég szörnyű élmény volt”, hozzátéve hogy „lehetetlen volt kétméteres távolságot tartani, hiába próbáltam, mert a mögöttem futók szinte hozzám értek”. Mások amiatt aggódnak, hogy vajon a SARS-CoV-2 vírus, ami a COVID-19 betegséget okozza, elkapható-e a mellettünk elhaladó futók verejték- vagy nyálcseppjein keresztül.


Akkor most biztonságos a szabadtéri mozgás?

Tulajdonképpen igen, de nem árt az óvatosság - mondja Dr. David Cennimo infektológus, a Rutgers New Jersey Medical School orvostudományi adjunktusa a Yahoo Lifestyle-nak.

Dr. Laila Woc-Colburn infektológus, egyetemi docens, a Baylor College of Medicine Trópusi Orvostudományi Nemzeti Iskolájának orvosi tanulmányokért felelős igazgatója is egyetért. „A testmozgás és a szabadban való tartózkodás jó, mert ezáltal friss levegőn vagyunk” - nyilatkozta a Yahoo Lifestyle-nak. "Reggelenként futok, így könnyebben tudom kezelni a stresszt."

Azonban bizonyos óvintézkedéseket jó betartani, hogy az edzés biztonságos legyen. Az alábbiakat érdemes figyelembe venni.

El lehet kapni a koronavírust szabadtéri futás, séta vagy túrázás közben?

Nem kizárt. „Mindig van valamennyi kockázata annak, ha kilépünk a lakásból” – mondja Dr. Isaac Weisfuse infektológus, a Cornell Egyetem epidemiológusa a Yahoo Lifestyle-nak.

Az Egyesült Államok Járványügyi Központja (CDC) szerint a COVID-19 emberről emberre a légzéssel kibocsátott nyálkacseppek útján terjed, amelyek a fertőzött személy köhögése vagy tüsszentése során kerülnek a levegőbe. A cseppek a beteg közelében állók szájába vagy orrába jutnak, illetve a tüdőbe is belélegezhetők.

A nyálkacseppek minden jel szerint mintegy kétméteres körzetben terjednek szét, mielőtt a földre kerülnének. A New England Journal of Medicine-ben közzétett, nemrégiben készült tanulmány azonban azt találta, hogy a nyálkacseppek akár három órán keresztül is képesek lebegni a levegőben, mielőtt a földfelszínre kerülnének. Azaz nem kizárt, hogy a vírust el lehet úgy kapni, ha egy fertőzött személy a legevőbe köhög közvetlenül azelőtt, hogy Ön is átfut ugyanazon a területen.

Egyes kutatások szerint a tünetmentes emberek is fertőzőképesek, ami duplán aggasztó. Ezzel együtt a leginkább fertőzőek valószínűleg azok, akiken a tünetek már mutatkoznak.

Mindezek ellenére a legtöbb szakértő úgy véli, hogy nem érhet baj, amennyiben megtartjuk a kellő távolságot. "Ha megtartjuk a kétméteres, biztonságos távolságot, akkor nem valószínű, hogy megfertőződnénk" - mondja Woc-Colburn.

Előfordulhat, hogy a vírus ki- és belégzés útján a levegőben terjedjen futás közben?

Elvileg igen. „A légzőrendszer vírusai a nyálkacseppekben vannak jelen” - mutat rá Woc-Colburn. De hozzáteszi, hogy ha biztonságos távolságot tartunk a többi futótól, akkor nem lesz gond.

Terjedhet a koronavírus köpéssel?

Igen. "Tudjuk, hogy a nyál nagy vírusterhelésű folyadék, ami a légutakon keresztül a szabadba jutó minden váladékot rendkívül fertőzővé tehet" - mondja Cennimo. (A vírusterhelés a vírus mennyiségét jelenti egy adott térfogatban. A nagy vírusterhelés azt jelenti, hogy valaki nagyon fertőző.) Ha tehát valaki elhalad egy olyan személy mellett, aki éppen köpött futás közben, és belélegzi az így kikerülő nyálkacseppeket, vagy azok a kezére kerülnek, amit később a szeméhez, szájához vagy az orrához érint, akkor az illető megfertőződhet.

És izzadsággal?

Ez egyelőre nem világos. "Nem tudok olyan bizonyítékról, hogy a verejték fertőző lenne" - mondja Cennimo, és nem hiszi, hogy emiatt aggódni kéne. "Véleményem szerint nem valószínű, hogy a vírus az izzadságba jut, mert más vírusok sem jutnak át oda" - mondja.

Terjed az orrváladékon keresztül?

Sok futó úgy fúj orrot, hogy az egyik orrlyukát befogja, miközben a másikból hirtelen kifújja a taknyot, Woc-Colburn pedig különösen elővigyázatos ilyen esetben. "Mostanában próbálok nem [a többi futó] mögött futni, pont az ilyen orrfújás miatt" - mondja.

Mit tehetünk, hogy biztonságban legyünk a szabadtéri edzés során?

A szakértők hangsúlyozzák, hogy a szabadban való testmozgásnak mindenképpen megvan a maga előnye, különösen most, amikor rengeteg ember otthon gubbaszt. De okosan kell eljárni ebben is. Íme a javaslataik.

  • Tartson legalább kétméteres távolságot. Ebbe beletartoznak azok is, akik mellett elfutunk, és akik mögött futunk – mondja Weisfuse. Akinek futótársa van, ott is érdemes mindig betartani a legalább kétméteres távolságot -teszi hozzá.
  • Ne fusson közvetlenül mások mögött. Nem könnyű elérni, hogy ne mások mögött fussunk, de érdemes két méter távolságot tartani és megpróbálni nem közvetlenül mögöttük lenni - mondja Weisfuse. Ha átlósan mögöttük tudunk futni, az még jobb - mondja.
  • Vigyen saját palackot. Ha hozzáérünk a csaphoz, majd utána mosatlan kézzel megérintjük az orrunkat, szánkat vagy szemünket, akkor fennáll a fertőzés veszélye - mondja Cennimo. Tehát mindenki vigye magával a saját felszerelését.
  • Próbáljon ne a legzsúfoltabb időben futni. Rengetegen számolnak be zsúfolt közparkokról, ami Cennimo szerint „aggasztó”. Tehát próbáljunk akkor futni, amikor kevesebben vannak kint – kora reggel vagy munkaidőben –, hogy kicsit könnyebb legyen a távolságtartás.
  • Változtasson a szokásos útvonalon, ha mások nem viselkednek biztonságosan. Ha azt veszi észre, hogy valaki túl közel jön, vagy olyasmit csinál a közelben, ami nem biztonságos, próbáljon útvonalat változtatni - mondja Weisfuse. Nem szabhatjuk meg, hogy mások mit csináljanak, azt viszont igen, hogy a közelükben vagyunk-e.
  • Mihelyt hazaér, mosson kezet. Ezt érdemes megtenni minden olyan alkalommal, amikor valahonnan hazaérkezünk - mondja Weisfuse.
  • Bújjon ki a ruháiból és zuhanyozzon le. A SARS-CoV-2 vírus órákon át képes életben maradni a különböző felületeken, beleértve a ruhát is. Weisfuse tehát azt javasolja, hogy hazaérve vegyük le a ruhát és tegyük azonnal a mosógépbe. Ezután zuhanyozzunk, és egyúttal mossunk arcot is. "Ha esély van rá, hogy köhögés, tüsszentés vagy köpés útján kapcsolatba kerülhettünk fertőző váladékkal, azt azonnal le kell mosni" - mondja Cennimo.

 

Ha szereti a szabadtéri mozgást, nyugodtan tegye azt továbbra is, feltéve, hogy okosan jár el, és hogy a közegészségügyi hatóságok továbbra is engedélyezik azt. És természetesen vannak előnyei is. "A testmozgás jó lehetőség a stressz levezetésére a karanténban lévők számára, ugyanakkor általában is jó hatással van az egészségre" - mondja Cennimo. "Azonban érdemes a biztonságot szem előtt tartva eljárni."


A cikk forrása: https://www.yahoo.com/lifestyle/running-coronavirus-210040863.html