*

Elindulhat a Budakeszi út fejlesztése

Elindulhat a Budakeszi út fejlesztése

Régóta időszerű fejlesztés elindulásáról adott hírt a kormány tegnapi döntését követően közösségi oldalán Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ igazgatója.

E szerint a Budakeszi felől Budapestre tartó elővárosi buszok előnyben részesítésének érdekében elkezdődik az új, részben útszélesítéssel és csak jelentős átépítéssel létrehozható buszsávok előkészítése.

A BFK létrejötte után, idén tavasztól kezdődött a közös munka Pokorni Zoltán XII. kerületi polgármester, Győri Ottiliával, Budakeszi polgármestere, Csenger-Zalán Zsolt, a térség országgyűlési képviselője és Fürjes Balázs államtitkár közös kezdeményezésére, annak érdekében, hogy új állami beruházás indulhasson az elővárosi buszok közlekedésének segítésére a térségben.

A csúcsidőben mindennapos dugók Budakeszin nemcsak a városban élők, hanem a Zsámbéki-medence településein, Pátyon, Perbálon, Zsámbékon, Telkiben, Budajenőn lakók életét is megkeserítik és Budapestre is kihatnak - írta Vitézy Dávid. A megjelent kormányhatározat szerint egy olyan megoldást kell a Budapest Fejlesztési Központnak előkészítenie, amely már a Budakeszire bevezető útszakaszoktól kezdve rendszerszinten részesíti előnyben a buszközlekedést minden torlódó útszakaszon. A cél az, hogy a felgyorsított buszokra a most még gépkocsival járók minél nagyobb része váltson át - Budapest közlekedési problémáira ugyanis csak akkor fogunk megoldásokat találni, ha az elővárosokból és az agglomerációból többen választják a közösségi közlekedést és ezen szolgáltatásoknak javul a versenyképessége.

A Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Fürjes Balázs államtitkár által benyújtott előterjesztés elfogadása nyomán a Kormány 586 millió forint központi költségvetési támogatást biztosít a Budapest Fejlesztési Központnak az átfogó tervezésre a Zsámbéki-medencéből és Budakesziről Budapestre tartó elővárosi buszjáratok előnyben részesítésére.

A térséget kiszolgáló autóbuszjáratok munkanapokon a reggeli csúcsórában átlagosan 1,5 percenként közlekednek, csúcsidőben óránként kb. kétezer utast visznek át Budakeszi és Budapest határán, mintegy 2 600 férőhelyet kínálva. A járatkövetés rendkívül sűrű, csúcsidőszakban 2-3 percenként járnak a kék Volánbuszok (22, 22A és 222 járatok) és 5 percenként a Volánbusz elővárosi járatai (781-795-ös számmezőbe tartozó helyközi autóbusz-járatok). A városhatáron ugyanakkor óránként 1 000-1 200 gépkocsi halad át, kb. 1 500 utassal, a közlekedési módok közötti arány tehát kb. 40-60% a közösségi közlekedés javára - ehhez képest a buszok ma a dugóba kényszerülnek az autók mögött. A közúti torlódások miatt az autóbuszok is lelassulnak. A gépjárműforgalom az elmúlt évtizedben kritikus szintre emelkedett a környéken, így halaszthatatlan a probléma kezelése.

A Budapest Fejlesztési Központ a Kormány által biztosított források segítségével a különböző megoldási lehetőségek részletes vizsgálata után a buszsávok megépítéséhez szükséges terveket is elkészítteti, együttműködésben Budakeszivel és a XII. kerület önkormányzatával, a Fővárosi Önkormányzattal és a Volánbusszal.